Er valt veel te leren over het boerenbedrijf. We trokken de laarzen aan en stapten het erf op bij de biologische varkenshouder en agrariër Jan Overesch in Heino.

Jan is een gepassioneerde boer. Hij vertelt onvermoeibaar over de geschiedenis van zijn bedrijf dat hij sinds 1980 heeft en vanaf 1994 naar de huidige (bijna volledige circulaire) werkwijze heeft gebracht. Ekoplaza is tegenwoordig een belangrijke afnemer Dan weet je het wel; eerlijk voedsel voor een eerlijke prijs. Overesch is een gemengd bedrijf met akkerbouw en groenteteelt, veel blije varkens en wat vleeskoeien, een winkel en vele nevenactiviteiten.

Met elf GroenLinkse burgers stapten we 16 september onwennig in overal en met laarzen aan nieuwsgierig rond op boerderij tussen varkens die prinsheerlijk leven én gewassen die die zich te goed doen aan een vruchtbare gezonde bodem. Het was een prachtige manier om ons nieuwe politieke seizoen te openen. Na afloop hebben we flink ingekocht in de boerderijwinkel. Dat leek wel een kleine supermarkt zo groot.

Bekijk de website van Overesch