Eind 2019 zijn de lokale afdelingen van PvdA en GroenLinks met elkaar in gesprek gegaan over hun voornemens om de samenwerking gestalte te geven. Die gesprekken zijn gevoerd samen met de lokale afdeling van D66. De drie progressieve partijen hebben lang en uitvoerig gesproken over hun gezamenlijk ideeën voor de gemeente én de beste manier om die tot uitdrukking te brengen. Dat resulteerde in een samenvoeging van aanduidingen; dat houdt in dat de partijen samen met één lijst op het stembiljet komen met daarboven de gezamenlijke partijnamen. Samenwerken met behoud van ieders eigen identiteit. Deze zomer zette de beide afdelingsvoorzitters, Remi de la Haye (PvdA) en Jan Willem Meijberg (GL), hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst.

Samen lokaal

De mensen van D66 waren graag aangesloten bij het initiatief. “Het landelijk beleid van D66 is gericht op autonomie, dat respecteren we. Toch voelen we ons verbonden.”, aldus Herman Klein Velderman. Enkele leden van D66 hebben besloten om op persoonlijke titel op te gaan in de nieuwe samenwerking bij PvdA of GroenLinks. Op die wijze is het gedachtengoed van D66 geborgd in de lokale samenwerking. In lijn hiervan heeft de afdeling van D66 besloten om volgend jaar niet zelfstandig deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

“We zijn allemaal lokale volksvertegenwoordigers met een groot hart voor onze eigen gemeente. We hadden ook een lokale progressieve partij kunnen oprichten, zoals onze partijgenoten in Wierden dat gedaan hebben. Dan waren we alleen het voordeel kwijt van de korte lijnen die we nu hebben met onder andere de statenleden van de provincie.”, aldus Camiel Versluis. Rob Meijerink vult aan: “Door samen te gaan onder één noemer bundelen we onze krachten. We hebben meer mensen met kennis van zaken die taken kunnen verdelen. Bovendien helpt het om de versplintering in de politiek tegen te gaan.” De initiatiefnemers gaan al hun plannen onthullen op samenlokaal.nl. Eén ding weten ze al zeker.

Burgervriendelijkste gemeente

Rijssen-Holten maakt al jaren furore als MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Dat is een grote verdienste, maar hoe zit het met de mensen in de huiskamers? Bij het bekend maken van de plannen voor de windmolens, werd zichtbaar dat de gemeente soms vergeet om haar inwoners inspraak te geven. Dat kan anders, beter zelfs. Niet alleen als het gaat over windmolens, ook als het gaat over bedrijfsterreinen of natuur. Er is een goede balans nodig. “We willen van Rijssen-Holten ook de burgervriendelijkste gemeente van Nederland maken.”

Lijstrekker gezocht

Voor de nieuwe samenwerking zijn de partijen op zoek naar een nieuw gezicht. “Het is geweldig als we de vooruitstrevendheid die we graag willen, net als onze collega’s van de ChristenUnie, kunnen symboliseren met een vrouwelijke lijsttrekker.” De drie voormalige lijsttrekkers zien het helemaal zitten om een nieuw gezicht te ondersteunen in een nieuwe periode. De positie is nog beschikbaar, stuur voor eind september een mailtje naar de PvdA en/of GroenLinks via samenlokaal.nl.